
Ode aan de Digital Agencies
Speciaal voor Valentijn, hierbij mijn ... ODE AAN DE DIGITAL AGENCIES
Oh wat hou ik van digital agencies!
Niet alleen bewonder ik de creatieve hersenspinsels van de personen achter de schermen, nog meer krijg ik een coûp de foudre van de juridische topics waarmee digital – marketing, branding, storytelling, developing – agencies in aanraking komen.
Meer bepaald zorgen de volgende legal pitfalls ervoor dat m’n hart een slag overslaat en ik meteen trillende knieën krijg:
1. Té algemene algemene voorwaarden
Het hebben van algemene voorwaarden is goed, maar wanneer deze té algemeen zijn, bieden ze maar halve bescherming.
Enkele voorbeelden:
- Wanneer ook in de domeinnaam van de website voorzien wordt; is de klant mooi schriftelijk op de hoogte van de (doorgaans) jaarlijkse fee? Wat met opzegmogelijkheden?
- Wanneer tijdens een uitermate productieve brainstorm een nieuwe ondernemingsnaam is gevonden, wordt dan ook gecheckt of deze niet reeds in gebruik is?
- Wordt voorzien in revisierondes van een grafisch ontwerp? Zo ja, zit een beperking op het aantal in geval van verkoop aan vaste prijs?
Jullie voelen het al: naast het neerschrijven van algemene principes zoals annulatie, regeling omtrent intellectuele eigendom en betaling, is ook opdrachtafbakening cruciaal!
Hiermee ga ik dus graag aan de slag – love it!
2. Les goûts et les couleurs: eigen stijl niet meegeven, niet in fases werken
Creatief werk is subjectief…met vaak discussies over de kwaliteit van het afgeleverde tot gevolg. Het is dus belangrijk om de klant van bij het begin duidelijk te briefen over jullie eigen stijlen en concepten aan de hand van portfolio’s. Ook is het aangewezen om te werken met tussenstappen. Te denken valt aan het opmaken van vragenlijsten die de klant kan invullen of het overmaken van een wireframe alvorens over te gaan tot de effectieve websiteontwikkeling.
Vraag naar een schriftelijke aanvaarding van de opgeleverde werken na iedere fase zodat iedere latere aanpassing aan een goedgekeurd deel extra te vergoeden is. Stel dit principe ook duidelijk in de productbeschrijving of algemene voorwaarden.
Als jullie hier nog niet bij stil hebben gestaan: aantrekkelijk! Laten we samen door jullie processen gaan.
3. Intellectuele eigendomsrechten overdragen
Nogal vaak worden intellectuele eigendomsrechten op vraag van de klant overgedragen in plaats van in licentie gegeven. Jullie willen niet te moeilijk doen over de kleine lettertjes en gewoon aan de slag gaan met het creatieve werk, jullie core business.
Maar zijn jullie wel zeker dat jullie als agency zelf alle rechten op de werken hebben?
Vaak doen jullie op jullie beurt namelijk een beroep op specifieke (software)licentievoorwaarden die een dergelijke overdracht helemaal niet toestaan.
Willen jullie de rechten wel überhaupt overdragen? Dit betekent strikt genomen dat de gemaakte ontwerpen (bijvoorbeeld algemeen toepasbare websitecode) niet meer voor andere klanten kan worden gebruikt.
Neem er ook even het verdienmodel bij. Je kan als agency een vergoeding vragen naargelang klanten rechten krijgen op een werk: hoe ruimer de licentie, hoe hoger de gebruiksvergoeding kan liggen.
Goed reflecteren over overdracht vs. licentie (en tussenmodellen zoals foreground and background intellectuele eigendom) is de boodschap!
4. GDPR-struisvogelpraktijken
Nog meer dan gewoonlijk hanteren agencies een struisvogelpraktijk – de ‘kop-in’t-zand – techniek’ – omtrent het onderwerp bescherming van persoonsgegevens.
Toegegeven, de GDPR is een complex topic, maar met een goed begrip van een paar basisprincipes komen jullie al een heel eind.
Neen, bij mij maakt de liefde niet blind: graag duid ik op de stappen die jullie kunnen nemen om het GDPR-compliance niveau van jullie agency én klanten hoger te tillen.
Vraag in dit kader alvast mijn brochure ‘Recht in Beeld’ op. In deze brochure licht ik mijn concreet samenwerkingsvoorstel (denk o.a. aan opmaak van standaard websitedocumentatie zoals privacy policy, cookie policy en disclaimer) toe.
Dus mijn allerliefste digital agency.
Laat de liefde niet van één kant komen.
Laat me geen blauwtje lopen.
Laten we samen tot een mooie win-win samenwerking komen!
xxx Eveline xxx